Przedmiot działalności i kompetencje

Gminy Kochanowice

Gmina Kochanowice



Mieszkańcy Gminy Kochanowice stanowią z mocy prawa wspólnotę samorządową tworzoną przez sołectwa: Droniowice, Harbułtowice, Jawornicę, Kochanowice, Kochcice, Lubecko i Lubockie - Ostrów.

Podstawowym aktem prawnym regulującym działania samorządu gminnego jest ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami i Statut Gminy.



Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W szczególności zadania własne obejmujące sprawy:

" ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

" gminnych dróg ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego

" wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

" lokalnego transportu zbiorowego,

" ochrony zdrowia,

" pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

" gminnego budownictwa mieszkaniowego,

" edukacji publicznej,

" kultury, tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

" kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

" targowisk i hal targowych,

" zieleni gminnej i zadrzewień,

" cmentarzy gminnych,

" porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

" utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

" polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

" wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

" promocji gminy,

" współpracy z organizacjami pozarządowymi,

" współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji. Gmina może również wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego. Zadania publiczne mogą być również realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Waleria Pyras
Ilość wyświetleń: 3524
12 marca 2008 23:04 (Waleria Pyras) - Utworzenie dokumentu