Uchwała Nr …………
Rady Gminy Kochanowice
z dnia …………….. 2011r.
w sprawie: Programu Współpracy Gminy Kochanowice z Organizacjami Pozarządowymi
w roku 2011
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz 1591 z późn. zm.), art. 5 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873 ze zm.) po konsultacji z organizacjami pozarządowymi
Rada Gminy Kochanowice uchwala:
§ 1
Program Współpracy Gminy Kochanowice z Organizacjami Pozarządowymi w roku 2011 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik
do Uchwały Nr ……………
Rady Gminy Kochanowice
z dnia ………………2011r.
PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY KOCHANOWICE NA ROK 2011
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003R. O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w Programie jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),
2) Programie – rozumie się przez to „Programu Współpracy Gminy Kochanowice na rok 2011 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”
3) Gminie – rozumie się przez to Gminę Kochanowice,
4) Wójta – rozumie się przez to Wójta Gminy Kochanowice,
5) podmiotach Programu – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy,
6) dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r.o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),
7) konkursie – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11, ust. 2 ustawy.
Cele Programu
§ 2
Głównym celem współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi jest dążenie do budowy społeczeństwa obywatelskiego oraz zwiększenie stopnia zaspokojenia potrzeb społecznych.
§ 3
Celami szczegółowymi Programu jest podniesienie poziomu życia mieszkańców Gminy oraz poprawa konkurencyjności regionu poprzez:
1) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej,
2) poprawę współpracy pomiędzy sektorem pozarządowym a administracją
publiczną,
3) współpracę z organizacjami pozarządowymi, wspierającymi inicjatywy oraz nowatorskie rozwiązania, umożliwiające rozwiązywanie problemów społecznych,
4) utworzenie, opartego na partnerstwie i reprezentacji, systemu komunikacji i współdziałania Gminy z organizacjami pozarządowymi,
5) zwiększanie udziału zadań realizowanych poprzez powierzanie zadań organizacjom pozarządowym;
Adresaci programu
§ 4
Program adresowany jest do organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy,
Zasady współpracy
§ 5
Współpraca Gminy z podmiotami Programu opiera się na następujących zasadach:
1) pomocniczości, co oznacza, że Gmina powierza podmiotom Programu realizację zadań własnych, a podmioty Programu zapewniają jego wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy,
2) suwerenności stron, co oznacza, iż współpracujące strony samodzielnie i w sposób niezależny podejmują działania w zakresie współpracy,
3) partnerstwa, co oznacza, iż współpraca realizowana jest w zakresie: uczestnictwa podmiotów Programu w rozeznawaniu i definiowaniu problemów mieszkańców Gminy, sugerowaniu zakresu współpracy,
4) efektywności, co polega na wspólnym dążeniu Gminy i podmiotów Programu do osiągania najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych,
5) uczciwej konkurencji, co oznacza konkurencję zgodną z uczciwymi zwyczajami i prawem w dziedzinie współpracy w zakresie określonym ustawą,
6) jawności, która urzeczywistniana jest poprzez udostępnianie przez Gminę współpracującym z nią podmiotom Programu informacji o celach, kosztach i efektach współpracy, a także środkach finansowych, zaplanowanych w budżecie Gminy na współpracę z podmiotami Programu oraz kryteriach i sposobie oceny projektów.
Zakres przedmiotowy i priorytetowe zadania publiczne
§ 6
Obszar współpracy Gminy z podmiotami Programu obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy , a w szczególności:
1) zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej, które obejmują działania popularyzujące sport masowy i rekreację, promujące prozdrowotną aktywność sportową, tworzące różnorodną ofertę sportową, wspierające powstawanie nowych klubów, ognisk i sekcji sportowych oraz rozwój, modernizację i utrzymanie bazy sportowej.
2) zadania z zakresu promocji zdrowego stylu życia i przeciwdziałania patologiom społecznym, które obejmują pomoc i działalność profilaktyczną, skierowaną do osób, rodzin i środowisk szczególnie zagrożonych patologiami społecznymi, w tym: alkoholizmem, narkomanią, przemocą w rodzinie.
3) zadania z zakresu ochrony i promocji zdrowia polegające na zaspokajaniu potrzeb zdrowotnych poprzez: usługi pielęgnacyjne, pielęgniarskie i rehabilitację ludzi starszych, samotnych, ubogich i chorych, upowszechnianie wiedzy o zachowaniach prozdrowotnych i profilaktyce, realizację lokalnych inicjatyw i programów zdrowotnych.
4) zadania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji polegające na wzbogaceniu oferty kulturalnej Gminy poprzez wzrost poziomu uczestnictwa mieszkańców w kulturze w roli odbiorców treści kulturowych, jak również czynnego w roli twórców treści kulturowych.
5) zadania z zakresu pomocy społecznej polegające na działaniach socjalno – pomocowych na rzecz dzieci i młodzieży, osób dorosłych, osób w podeszłym wieku, osób niepełnosprawnych, osób z zaburzeniami psychicznymi oraz osób bezdomnych i z uzależnieniem alkoholowym, realizowanych ze środków pomocy społecznej.
6) zadania z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego polegające na działaniach kształtujących zasady realizacji zrównoważonego rozwoju w codziennej praktyce i zachowaniach społecznych oraz ochronę lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, opiekę nad zwierzętami, w tym przeciwdziałanie bezdomności zwierząt oraz edukację ekologiczną dzieci i młodzieży.
Formy współpracy
§ 7
Współpraca Gminy z podmiotami Programu będzie prowadzona w formach określonych w ustawie oraz poprzez:
1) prowadzenie na stronie internetowej Gminy bazy danych o organizacjach oraz publikowanie ważnych informacji w aktualnościach,
2) angażowanie podmiotów Programu do wymiany doświadczeń, prezentacji osiągnięć,
3) udzielenie pomocy przy organizowaniu spotkań otwartych przez organizacje, których tematyka wiąże się z Programem, np. poprzez możliwość nieodpłatnego udostępnienia lokalu, środków technicznych itp.,
4) przystępowanie Gminy do umów partnerskich w projektach kierowanych przez organizacje pozarządowe do funduszy europejskich (lub innych),
5) obejmowanie honorowym patronatem Wójta Gminy inicjatyw realizowanych przez podmioty Programu,
6) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności.
Okres i sposób realizacji Programu
§ 8
Wysokość środków przeznaczanych na realizację Programu
§ 9
Wysokość środków przeznaczanych na realizację Programu w roku 2011 określi szczegółowo uchwała budżetowa , z zastrzeżeniem ,że kwota nie będzie mniejsza niż 40 000 zł.
Sposób oceny realizacji Programu
§ 10
Miernikami efektywności Programu w 2011 r. będą uzyskane informacje dotyczące w szczególności:
1) liczby organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne na rzecz lokalnej społeczności,
2) liczby zawartych umów na realizację zadań publicznych w ramach otwartych konkursów ofert,
3) liczba zawartych umów na realizację zadań publicznych w trybie poza konkursem,
4) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację tych zadań,
5) wysokości zwrotów środków finansowych zaangażowanych w realizację zadań publicznych,
6) liczba projektów aktów normatywnych konsultowanych przez organizacje.
Informacje o sposobie tworzenia Programu oraz przebiegu konsultacji
§ 11
1) przygotowanie przez właściwego pracownika merytorycznego projektu Programu,
2) zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Gminy projektu Programu wraz z informacją o rozpoczęciu konsultacji i możliwości przesyłania przez podmioty Programu drogą elektroniczną/pocztową uwag i wniosków do projektu Programu,
3) przeprowadzenie z podmiotami Programu konsultacji projektu Programu,
4) sporządzenie analizy uwag i wniosków zgłoszonych podczas konsultacji,
5) podjęcie przez Radę Gminy Kochanowice uchwały w sprawie przyjęcia Programu na rok 2011.
2. Konsultacje Programu mogą przebiegać w następujący sposób:
1) spotkania,
2) umieszczenia projektu Programu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy z określeniem terminu do zgłaszania pisemnych opinii przez zainteresowane podmioty,
3) zamieszczenia projektu aktu prawa miejscowego na stronie internetowej Urzędu, z określeniem terminu do zgłaszania pisemnych opinii przez zainteresowane podmioty Programu.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
w konkursach
§ 12
§ 13
Pracę komisji konkursowej określają następujące zasady:
1) Komisja rozpoczyna pracę z dniem powołania.
2) Przewodniczący kieruje pracami Komisji, w szczególności:
a) nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji postępowania o wsparcie lub powierzenie organizacji pozarządowej realizacji zadania publicznego,
b) wyznacza termin posiedzenia Komisji,
c) rozdziela między członków Komisji prace podejmowane w trybie roboczym.
d) W razie nieobecności Przewodniczącego wszystkie funkcje przejmuje Wiceprzewodniczący.
3) Dokumentację postępowania o wsparcie lub powierzenie organizacji pozarządowej realizacji zadania publicznego prowadzi Sekretarz Komisji.
4) W przypadku nieobecności Sekretarza zastępuje go jeden z członków Komisji wyznaczony przez Przewodniczącego.
5) Komisja konkursowa działa na posiedzeniach, w których uczestniczy minimum 2/3 składu osobowego komisji.
6) Komisja podejmuje decyzję zwykłą większością głosów w jednym głosowaniu jawnym.
7) W przypadku równej liczby głosów „za" i „przeciw" głos decydujący ma Przewodniczący Komisji.
8) Po otwarciu ofert każdy Członek Komisji Konkursowej składa oświadczenie o bezstronności,
9) Wszyscy członkowie Komisji są zobowiązani do zachowania tajemnicy przebiegu prac Komisji.
10) Komisja w zakresie przeprowadzenia postępowania o wsparcie lub powierzenie organizacjom pozarządowym realizacji zadania, w szczególności:
a) udziela wyjaśnień dotyczących treści zasad przyznawania dotacji,
b) dokonuje otwarcia ofert;
c) ocenia spełnianie warunków stawianych ofertom,
d) wnioskuje do Wójta o odrzucenie oferty, w przypadkach określonych w ogłoszeniu o konkursie,
e) ocenia oferty niepodlegające odrzuceniu,
f) przygotowuje propozycje wyboru ofert najkorzystniejszych, bądź występuje o unieważnienie postępowania,
11) Komisja proponuje wybór najkorzystniejszych ofert na podstawie indywidualnej oceny ofert dokonanej przez członków Komisji.
12) Indywidualna ocena ofert odbywa się wyłącznie na podstawie kryteriów, określonych w ogłoszeniu o konkursie, po szczegółowym zapoznaniu się z ofertami.
13) Dla oceny spełnienia wymogów każdego z wymienionych kryteriów każdy członek Komisji dysponuje oceną punktową od 0 do 5.
14) Sekretarz dokonuje podsumowania zbiorczego ocen dla każdej rozpatrywanej oferty.
15) Za najkorzystniejszą w ramach określonego zakresu zadań uznaje się ofertę, która uzyskała największą ilość punktów spośród ofert złożonych na realizację zadania z danego zakresu.
16) Komisja sporządza protokół, który podpisuje przewodniczący i wszyscy obecni członkowie komisji,
17) Przewodniczący Komisji przedstawia Wójtowi z posiedzenia Komisji protokół zbiorczy z propozycją kwot dotacji na realizację poszczególnych ofert.
18) Komisja kończy pracę z chwilą podpisania umowy z wybranymi oferentami.
Postanowienia końcowe
§ 14
Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Kochanowice