Projekty uchwał Rady

Projekt uchwały w sprawie Programu Współpracy Gminy Kochanowice z Organizacjami Pozarządowymi w roku 2011

 

Uchwała Nr …………

Rady Gminy Kochanowice

z dnia …………….. 2011r.

 

w sprawie: Programu Współpracy Gminy Kochanowice z Organizacjami Pozarządowymi

 w roku 2011

 

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz 1591 z późn. zm.), art. 5 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U.  Nr 96, poz.873 ze zm.) po konsultacji  z organizacjami pozarządowymi

 

 

Rada Gminy Kochanowice uchwala:

 

§ 1

 

Program Współpracy Gminy Kochanowice z Organizacjami Pozarządowymi w roku 2011 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie  z dniem podjęcia. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            

                                                                                             Załącznik

  do Uchwały Nr ……………

Rady Gminy Kochanowice

z dnia ………………2011r.

 

 

PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY KOCHANOWICE  NA ROK 2011

Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003R. O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE

 

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

 Ilekroć w Programie jest mowa o:

1)     ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),

2)     Programie – rozumie się przez to „Programu Współpracy Gminy Kochanowice na rok 2011 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”

3)     Gminie – rozumie się przez to Gminę Kochanowice,

4)     Wójta – rozumie się przez to Wójta Gminy Kochanowice,

5)     podmiotach Programu – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy,

6)     dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r.o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),

7)     konkursie – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11, ust. 2 ustawy.

 

Cele Programu

 

§ 2

 

Głównym  celem współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi jest dążenie do budowy społeczeństwa obywatelskiego oraz zwiększenie stopnia zaspokojenia potrzeb społecznych.

 

 

§ 3

 

Celami szczegółowymi Programu  jest podniesienie poziomu życia mieszkańców  Gminy oraz poprawa konkurencyjności regionu poprzez:

1)     tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej,

2)     poprawę współpracy  pomiędzy sektorem pozarządowym a administracją

            publiczną,

3)     współpracę z organizacjami pozarządowymi, wspierającymi inicjatywy oraz nowatorskie rozwiązania, umożliwiające rozwiązywanie problemów społecznych,

4)     utworzenie, opartego na partnerstwie i reprezentacji, systemu komunikacji i współdziałania Gminy z organizacjami pozarządowymi,

5)     zwiększanie udziału zadań realizowanych poprzez powierzanie zadań organizacjom pozarządowym;

Adresaci programu

 

§ 4

 

Program adresowany jest do organizacji pozarządowych  oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy,

 

 

Zasady współpracy

 

§ 5

 

Współpraca Gminy  z podmiotami Programu opiera się na następujących zasadach:

1)     pomocniczości, co oznacza, że Gmina powierza podmiotom Programu realizację zadań własnych, a podmioty Programu zapewniają jego wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy,

2)     suwerenności stron, co oznacza, iż współpracujące strony samodzielnie i w sposób niezależny podejmują działania w zakresie współpracy,

3)     partnerstwa, co oznacza, iż współpraca realizowana jest w zakresie: uczestnictwa podmiotów Programu w rozeznawaniu i definiowaniu problemów mieszkańców Gminy, sugerowaniu zakresu współpracy,

4)     efektywności, co polega na wspólnym dążeniu Gminy i podmiotów Programu do osiągania najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych,

5)     uczciwej konkurencji, co oznacza konkurencję zgodną z uczciwymi zwyczajami i prawem w dziedzinie współpracy w zakresie określonym ustawą,

6)     jawności, która urzeczywistniana jest poprzez udostępnianie przez Gminę współpracującym z nią podmiotom Programu informacji o celach, kosztach i efektach współpracy, a także środkach finansowych, zaplanowanych w budżecie Gminy na współpracę z podmiotami Programu oraz kryteriach i sposobie oceny projektów.

 

Zakres przedmiotowy i priorytetowe zadania publiczne

 

§ 6

 

Obszar współpracy Gminy  z podmiotami Programu obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy , a w szczególności:

1)     zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej, które obejmują działania popularyzujące sport masowy i rekreację, promujące prozdrowotną aktywność sportową, tworzące różnorodną ofertę sportową, wspierające powstawanie nowych klubów, ognisk i sekcji sportowych oraz rozwój, modernizację i utrzymanie bazy sportowej.

2)     zadania z zakresu promocji zdrowego stylu życia i przeciwdziałania patologiom społecznym, które obejmują pomoc i działalność profilaktyczną, skierowaną do osób, rodzin i środowisk szczególnie zagrożonych patologiami społecznymi, w tym: alkoholizmem, narkomanią, przemocą w rodzinie.

3)     zadania z zakresu ochrony i promocji zdrowia polegające na zaspokajaniu potrzeb zdrowotnych poprzez: usługi pielęgnacyjne, pielęgniarskie i rehabilitację ludzi starszych, samotnych, ubogich i chorych, upowszechnianie wiedzy o zachowaniach prozdrowotnych i profilaktyce, realizację lokalnych inicjatyw i programów zdrowotnych.

4)     zadania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji polegające na wzbogaceniu oferty kulturalnej Gminy poprzez wzrost poziomu uczestnictwa  mieszkańców w kulturze w roli odbiorców treści kulturowych, jak również czynnego w roli twórców treści kulturowych.

5)     zadania z zakresu pomocy społecznej polegające na działaniach socjalno – pomocowych na rzecz dzieci i młodzieży, osób dorosłych, osób w podeszłym wieku, osób niepełnosprawnych, osób z zaburzeniami psychicznymi oraz osób bezdomnych i z uzależnieniem alkoholowym, realizowanych ze środków pomocy społecznej.

6)     zadania z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego polegające na działaniach kształtujących zasady realizacji zrównoważonego rozwoju w codziennej praktyce i zachowaniach społecznych oraz ochronę lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, opiekę nad zwierzętami, w tym przeciwdziałanie bezdomności zwierząt oraz edukację ekologiczną dzieci i młodzieży.

 

Formy współpracy

 

§ 7

 

Współpraca Gminy z podmiotami Programu będzie prowadzona w formach określonych w  ustawie oraz poprzez:

1)     prowadzenie na stronie internetowej Gminy bazy danych o organizacjach oraz publikowanie ważnych informacji w aktualnościach,

2)     angażowanie podmiotów Programu do wymiany doświadczeń, prezentacji osiągnięć,

3)     udzielenie pomocy przy organizowaniu spotkań otwartych przez organizacje, których tematyka wiąże się z Programem, np. poprzez możliwość nieodpłatnego udostępnienia lokalu, środków technicznych itp.,

4)     przystępowanie Gminy do umów partnerskich w projektach kierowanych przez organizacje pozarządowe do funduszy europejskich (lub innych),

5)     obejmowanie honorowym patronatem Wójta Gminy inicjatyw realizowanych przez podmioty Programu,

6)     wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności.

 

Okres i sposób  realizacji Programu

 

§ 8

 

  1. Program będzie realizowany w  okresie  od 1 stycznia 2011 roku do 31 grudnia 2011 roku.
  2. Sposób realizacji Programu określa szczegółowo ustawa.

 

 

Wysokość środków przeznaczanych na realizację Programu

 

§ 9

 

Wysokość środków przeznaczanych na realizację Programu  w roku 2011 określi szczegółowo uchwała budżetowa , z zastrzeżeniem ,że kwota nie będzie mniejsza niż 40 000 zł.

 

Sposób oceny realizacji Programu

 

§ 10

 

Miernikami efektywności Programu   w 2011 r. będą uzyskane informacje dotyczące w szczególności:

1)     liczby organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne na rzecz lokalnej społeczności,

2)     liczby zawartych umów na realizację zadań publicznych w ramach otwartych konkursów ofert,

3)     liczba zawartych umów  na realizację zadań publicznych w trybie poza konkursem,

4)     wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację tych zadań,

5)     wysokości zwrotów środków finansowych zaangażowanych w realizację zadań publicznych,

6)     liczba projektów aktów normatywnych konsultowanych przez organizacje.

 

Informacje o sposobie tworzenia Programu oraz przebiegu konsultacji

 

§ 11

 

  1. Tworzenie Programu przebiegać będzie w następujący sposób:

1)     przygotowanie przez właściwego pracownika merytorycznego  projektu Programu,

2)     zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Gminy projektu Programu wraz z informacją o rozpoczęciu konsultacji i możliwości przesyłania przez podmioty Programu drogą elektroniczną/pocztową uwag i wniosków do projektu Programu,

3)     przeprowadzenie z podmiotami Programu konsultacji projektu Programu,

4)     sporządzenie analizy uwag i wniosków zgłoszonych podczas konsultacji,

5)     podjęcie przez Radę Gminy Kochanowice uchwały w sprawie przyjęcia Programu na rok 2011.

2.   Konsultacje Programu mogą przebiegać w następujący sposób:

1)     spotkania,

2)     umieszczenia projektu Programu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy z określeniem terminu do zgłaszania pisemnych opinii przez zainteresowane podmioty,

3)     zamieszczenia projektu aktu prawa miejscowego na stronie internetowej Urzędu, z określeniem terminu do zgłaszania pisemnych opinii przez zainteresowane podmioty Programu.

Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert

w konkursach

§ 12

 

  1. Komisja konkursowa powoływana jest w drodze zarządzenia  Wójta w trybie  określonym ustawą.
  2. Wójt powołując komisję konkursową wskazuje jej przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza.

§ 13

 

Pracę komisji konkursowej określają następujące zasady:

1)     Komisja rozpoczyna pracę z dniem powołania.

2)     Przewodniczący kieruje pracami Komisji, w szczególności:

a)     nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji postępowania o wsparcie lub powierzenie organizacji pozarządowej realizacji zadania publicznego,

b)    wyznacza termin posiedzenia Komisji,

c)     rozdziela między członków Komisji prace podejmowane w trybie roboczym.

d)    W razie nieobecności Przewodniczącego wszystkie funkcje przejmuje Wiceprzewodniczący.

3)     Dokumentację postępowania o wsparcie lub powierzenie organizacji pozarządowej realizacji zadania publicznego prowadzi Sekretarz Komisji.

4)     W przypadku nieobecności Sekretarza zastępuje go jeden z członków Komisji wyznaczony przez Przewodniczącego.

5)     Komisja konkursowa działa na posiedzeniach, w których  uczestniczy minimum 2/3 składu osobowego komisji.

6)     Komisja podejmuje decyzję zwykłą większością głosów w jednym głosowaniu jawnym.

7)      W przypadku równej liczby głosów „za" i „przeciw" głos decydujący ma Przewodniczący Komisji.

8)     Po otwarciu ofert każdy Członek Komisji Konkursowej składa oświadczenie o  bezstronności,

9)     Wszyscy członkowie Komisji są zobowiązani do zachowania tajemnicy przebiegu prac Komisji.

10)  Komisja w zakresie przeprowadzenia postępowania o wsparcie lub powierzenie organizacjom pozarządowym realizacji zadania, w szczególności:

a)     udziela wyjaśnień dotyczących treści zasad przyznawania dotacji,

b)    dokonuje otwarcia ofert;

c)     ocenia spełnianie warunków stawianych ofertom,

d)    wnioskuje do Wójta o odrzucenie oferty, w przypadkach określonych w ogłoszeniu o konkursie,

e)     ocenia oferty niepodlegające odrzuceniu,

f)     przygotowuje propozycje wyboru ofert najkorzystniejszych, bądź występuje o unieważnienie postępowania,

11)  Komisja proponuje wybór najkorzystniejszych ofert na podstawie indywidualnej oceny ofert dokonanej przez członków Komisji.

12)  Indywidualna ocena ofert odbywa się wyłącznie na podstawie kryteriów, określonych w ogłoszeniu o konkursie, po szczegółowym zapoznaniu się z ofertami.

13)  Dla oceny spełnienia wymogów każdego z wymienionych kryteriów każdy członek Komisji dysponuje oceną punktową od 0 do 5.

14)  Sekretarz dokonuje podsumowania zbiorczego ocen dla każdej rozpatrywanej oferty.

15)  Za najkorzystniejszą w ramach określonego zakresu zadań uznaje się ofertę, która uzyskała największą ilość punktów spośród ofert złożonych na realizację zadania z danego zakresu.

16)  Komisja sporządza  protokół, który podpisuje przewodniczący i wszyscy obecni członkowie komisji,

17)  Przewodniczący Komisji przedstawia  Wójtowi z posiedzenia Komisji protokół zbiorczy z propozycją kwot dotacji na realizację poszczególnych ofert.

18)  Komisja kończy pracę z chwilą podpisania  umowy z wybranymi oferentami.

 

Postanowienia końcowe

 

§ 14

 

Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 13.01.2011
Dokument wytworzony przez: Stanowisko ds. oświaty kultury zdrowia i sportu
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 stycznia 2011 10:45
Dokument wprowadzony do BIP przez: Waleria Pyras
Ilość wyświetleń: 2189
13 stycznia 2011 10:48 (Waleria Pyras) - Zmiana danych dokumentu.
13 stycznia 2011 10:45 (Waleria Pyras) - Dodanie dokumentu.